donderdag 18 december 2014

Wilde plannen voor de vakantie

Langzaam maar zeker nemen mijn wilde plannen voor de Kerstvakantie vorm aan. In deze vakantie (en waarschijnlijk ook nog enige tijd daarna) ga ik werken aan een Chanel jas. Nu is dat op zichzelf niet zo bijzonder, maar ik ga hem maken op de haute couture manier, dus veel handwerk. Er staat ongeveer 80 uur werk voor......

Sinds enige tijd is er een engelstalig boek op de markt van Claire Schaeffer: The Couture Cardigan Jacket, Sewing secrets from a Chanel collector. In dit boek wordt stap voor stap beschreven hoe je een dergelijke Chanel jas zelf kunt maken. Een bron van inspiratie!


Ook ben ik vorig jaar samen met een vriendin naar de Chanel tentoonstelling geweest in het Gemeente museum in Den Haag en daar hebben we werkelijk de hele dag Chanel creaties bewonderd. Er hingen werkelijk schitterende exemplaren van het iconische Chanel jasje waarbij je ook kon zien hoe de constructie van zo'n jasje in elkaar zit of zelf zo'n jasje aantrekken. Daar is het eigenlijk het idee ontstaan om zelf ooit zo'n jasje te gaan maken.

Afgelopen week heb ik de eerste toilet (proefmodel) van de jas gemaakt en gepast. Dit model was gebaseerd op het patroon dat Claire Scheaffer heeft gemaakt voor Vogue en het was ok maar niet bijzonder. Schouders waren te breed en heupwijdte en bovenwijdte te breed.

V8804

Daarom toch maar besloten om een proefmodel op eigen maten te tekenen. Dat staat voor vandaag op het programma. De body dan want de mouw (driedelig) haal ik wel uit dit patroon, simpelweg omdat mijn patroontekenmethode enkel gaat tot een tweedelige mouw en de driedelige mouw niet kent.

Verder staat op het programma het voorkrimpen van de wol met behulp van mijn stoomstrijkijzer. Een tijdrovend klusje want je stoomt de lap (2m in mijn geval) met je strijkijzer boven de stof en laat deze vervolgens goed drogen. Terwijl je dit doet ligt de stof op een glad oppervlak zodat hij niet kan uitrekken en dat betekent dus dat mijn eetkamertafel de rest van de dag buiten dienst is.....

Benodigdheden voor het jasje

Daarna patronen erop, vierkanten er om heen knippen en lussen maar. En dat heb ik al een tijdje niet meer gedaan want meestal werk ik met vaste naadwaardes. Rustgevend zullen we maar zeggen....

Vorige week ook niet stil gezeten. Weten jullie nog dat ik dit pakketje stof liet zien?


Dat pakketje stof is ondertussen veranderd in een echt herenoverhemd op maat voor Mr Handmade by Renee. De stof is flanel en heerlijk zacht. Zodra de knoopsgaten en knopen aangezet waren, was de dragen niet meer uit het hemd te krijgen. Het leuke is dat er echte Burberry knopen op zitten, die ik bewaard heb van een oud en versleten overhemd. Geeft een leuk accent.

Het eindresultaat: een beetje gekreukt want al gedragen....
Zak loopt door in de ruit van het voorpand

Ruiten lopen door van voor- naar achterpand en een kleine rolzoom in het hemd

Kraag, geschikt voor met maar vooral zonder stropdas

Al met al een productieve week geweest. Ik heb zin in de komende vakantieperiode en moet eerlijk toegeven dat ik het Chanelproject ook wel spannend vind..... Nu eerst wachten op wat zaken die uit de USA komen voor de Chanel jas (ketting, Japans knoopsgatengaren, beewax ed) voordat ik echt volop vooruit kan. Dus dan na het afpassen van de toile en het knippen/rijgen van het patroon maar verder gaan aan deze tuniek van zijde en punte di Roma. Maar dan met 3/4 mouw er in anders wordt het wel heel fris!


Tot later!




3 opmerkingen:

  1. Wauh ben benieuwd,echt zo knap dat je dit kan
    Succes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Succes! Overhemd ziet er mooi uit. Be benieuwd hoe je chaneljasje word. Film was pas op tv coco chanel heb ik opgenomen, lijkt me wel leuk om te kijken :D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die film heb ik ook opgenomen. Ga ik de vakantie eens een paar uurtjes vinden om hem te kijken..... Ben benieuwd!

      Verwijderen