woensdag 13 augustus 2014

Garderobe planning: kleding stijlen

Ok, in mijn vorige blogpost is omschreven hoe ik ben gekomen tot kleurtype (herfst) en lichaamsvorm (8-figuur). Dat is natuurlijk heel leuk maar voordat ik een garderobe kan gaan plannen zal ik toch eerst moeten weten wat voor soort kleding ik graag draag.

Wat draag ik graag?

Nou, daar kunnen we kort over zijn. Gezien mijn werk in de hondenbranche loop ik eigenlijk de hele dag in een spijkerbroek met t-shirt of poloshirt en een vormeloze fleecetrui... Je kunt me daar zo ongeveer in uittekenen. Niet echt super modieus en eigenlijk wil ik wel wat gekleder/vrouwelijker over komen. Niet dat ik nu opeens enorm veel rokjes en jurken ga dragen maar het mag allemaal wat minder casual. Tijd voor een zoektocht op Internet om te zien wat voor kledingstijlen er tegenwoordig gelden.

Welke kledingstijlen zijn er eigenlijk?

Een beetje rondsurfen op Internet levert onder andere de volgende omschrijvingen op:

Romantisch
Romatisch
Deze kledingstijl straalt vrouwelijke elegantie en klasse uit. Charmante jurken en soepele rokjes in warme pasteltinten of bloemmotiefjes. Ruches, kant en strikjes mogen zeker niet ontbreken. Zie je mij al in dergelijke kleding lopen? Niets voor mij dus, deze kledingstijl!

Casual - sportief
Sportief
Deze kleding is samengesteld uit vrijetijdskleding als T-shirts, jeansbroeken, truien, gemakkelijke schoenen ... Het is vrij eenvoudige kleding die je toelaat vrij te bewegen. Meestal gaat het over basis kledingstukken die alledaags zijn. Het gemak van de drager is het belangrijkst. Klinkt als een goede kledingstijl, deze houd ik in gedachten!

Casual - business
Casual business betekent een eenvoudige  en praktische kledingstijl die geschikt is als je een kantoorbaan hebt. Iets formeler dan sportief casual maar niet zo formeel als een zakelijke stijl. Bijvoorbeeld wel een wit hemdje of een blouse op een geklede broek of rok maar geen mantelpakje. Kijk, dit gaat de goede kant op! Misschien is dit wel te combineren met de bovenstaande casual - sportief stijl, afhankelijk van de gelegenheid.

Klassiek
Klassiek
Een klassieke kledingstijl bestaat uit eenvoudige maar degelijke basisstukken. Tijdloze kleding, niet de goedkoopste maar wel kwalitatief. Typische voorbeelden van de klassieke kledingstijl zijn de perfect passende witte blouse, een trenchcoat of een elegant zwart jurkje. Dit lijkt me wel wat! Niet perse mantelpakjes maar mooie, goed passende kleding die tijdloos is.

Dramatisch
Dramatisch
Een dramatische kledingstijl is extravagant en bestaat uit kledingstukken die apart gestuled zijn. Dit kan gaan om grote kleurcontrasten of uitdagende accessoires. Deze kledingsstijl staat garant voor een portie lef en creativiteit. Misschien als ik 20 jaar jonger was geweest..... Maar voor nu: Nee!

Bohemian
Een ongedwongen, kleurrijke en comfortabele kledingstijl. Individualiteit en creativiteit staan centraal. Typische bohémien is een lange, gelaagde rok, een los shirt met gepofte mouwen, gewaarde patronen, afwerking met bont.... Tja, ik denk dat ook hier voor geldt dat ik misschien 20 jaar jonger moet zijn voor deze stijl. Lijkt me een typsiche stijl voor hele jonge meiden....

Minimalistisch
Een kledingstijl die houdt van eenvoud en essentie. Je garderobe bestaat slechts uit enkele kledingstukken die qua stof, kleur en vorm perfect passen bij je lichaam, je levensstijl en bij elkaar. Mijn huidige stijl lijkt hier op: enkele kledingstukken passent bij mijn levensstijl en bij elkaar. Echter passen ze qua stof, kleur en vorm niet perfect bij mijn lichaam.... Ik denk dat ze stijl iets te opvallend voor mij is!

(Bron en foto's: www.styletrip.com)

Conclusie

Er zijn waarschijnlijk nog veel meer kledingstijlen te noemen dan ik hierboven gedaan heb. Maar ik denk dat ik voor wat ik wil, een fatsoenlijke garderobe, bovenstaande opsomming genoeg is. Als ik zo door al die stijlen door lees, dan neig ik naar een klassieke kledingstijl. Hieronder volgen nog wat kenmerken die ik gegoogled heb en ja, dat wordt hem! (Zolang er maar geen verplichte jurkjes of rokjes in zitten!)

Wat zijn de kenmerken van een klassieke stijl?
  • Kwaliteit is belangrijk
  • Goede pasvorm
  • Eenvoud en soberheid
  • Niet te veel details
  • Tijdloos
  • Voorkeur voor neutrale kleurtinten
  • Strak, formeel en modern
Yep, klinkt als mij. Houd niet van frutsels, neutrale kleurtinten zitten in overvloed in mijn kleurtype en tijdloos is ook wel prettig want zo vaak ga ik niet winkelen....

Pasvorm
Zeer belangrijk. Jasjes in eenvoudige maar goede snit. Kijk dat is het voordeel van zelf maken, dat is gewoon inbegrepen!

Accessoires
Je ziet er zelfs onder sieraden niet saai uit. Strakke, eenvoudige, moderne sieraden. Gouden of zilveren oorbellen. Kwaliteitshorloge en parels, zijden sjaal. Noot teveel verschillende accessoires samen. Komt goed uit want zoveel accessoires heb ik niet. En dat van die parels, dat sla ik maar over!

Kleur
Kleurenharmonie die nooit geforceerd is. Gematigde, sobere en neutrale tinten, gecombineerd met pasteltinten. Ton-sur-ton en de marine look. Dit past prima in mijn kleurentype behalve dan die pasteltintel. Maar die vervangen we gewoon door de lichte tinten uit mijn kleurenpallet. 

Dessins en stof
Sober en weinig structuur. Niet te veel prints (ruitje, streepje). Tijdloze kwaliteitsstoffen (katoen, wol, zijde, jersey...). Past helemaal in mijn straatje. Vindt prints lastig en dat van die stoffen: ik ben voor!

Make up
Gematigd, speelt op veilig, niet overdreven of opvallend. Ook zo helemaal ik.....

Voorbeeld
Klassieke jeans, hemd, blazer, marinestijl...

Bron: www.styletrip.com)

Yes, ik ben eruit! Kledingstijl is klassiek maar toch modern. En daarbij denkend aan het feit dat ik een behoorlijk buitenmens ben, komen daar meteen plaatjes bij van de Engelse country style, het comfortabele buitenleven. Weet jij al welke kledingstijl jij hebt of wilt hebben?

Ik ga verder nadenken over welke kledingstukken er niet in mijn garderobe mogen ontbreken. Meer daarover in mijn volgende blogpost!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten