vrijdag 1 november 2013

Spiekjas en colbert (deel 2)

Afgelopen weken was ik mijn naai mojo een beetje kwijt. Veel projecten in de planning maar er kwam maar niets van. Maar als ik terug kijk is er wel wat gebeurd en zijn de allereerste stappen naar een "tailored"  colbert gezet.

De spiekjas: tja, patroon getekend en uit pitjeskatoen geknipt. Prinsessenlijnen gestikt en rest gespeld en klaar voor de eerste passessie. En dan zie ik plooien in het achterpand! Dat was niet de bedoeling! Schoudervullingen erin, en een deel van het probleem is opgelost. Schoudervullingen horen standaard in een colbert om de extra ruimte in het achterpand op te vullen. Bij controle op naailes blijkt dat mijn ruglengte iets te veel is en wordt er 1 cm afgehaald aan beide kanten. Het resultaat: een prima passend colbert dat er zelfs in pitjes katoen al ongelooflijk gaaf uitziet!

Ondertussen zijn de naden geperst, de paardehaarvoering (het plastron, zoals dat blijkbaar heet in vaktermen) geknipt en kan ik gaan pikeren. Ik pikeer expres met rood zodat ik altijd goed kan zien wat ik precies gedaan heb. Het resultaat is natuurlijk dan wel dat je kleine rode puntjes ziet aan de onderkant van de kraag! Maar als je pikeert met garen dat qua kleur dicht bij de stof ligt, dan heb je dat probleem niet. Zoals je ziet heb ik nog wel wat rijtjes te gaan.... kan prima voor de tv heb ik ontdekt!

Het plastron, oftewel de losse voering

Het plastron wordt met grote steken aan de modestof vastgezet 
(in dit geval met wit rijggaren: niet zo heel zichtbaar..... )

Met een flannelsteek vastzetten aan de zijnaad
(niet zichtbaar aan de buitenkant)

En pikeren maar!

Ik had het idee om het colbert ook van een mooie dikke wol te maken maar na het testen van de paspelzakken blijkt dat toch allemaal iets te dik te worden. Deze wol bewaar ik dus voor een winterjas en dat was een goed excuus om meteen naar de stoffenzaak te rennen. Eerste keus van mij leverde me een hartverzakking op (80 euro per meter, ruim 2 meter nodig... en nog niet eens 100% wol...) maar uiteindelijk ben ik tot onderstaande combi van stof en voeringstof gekomen.


Stof is geliger dan hier te zien is, meer een mosterd geel/groene kleur

De mooie bruine wol bewaar ik dus voor een echte winterjas. Model heb ik al gevonden, de Burda 6987 van de nieuwe collectie. Mooi sjaalkraag met capuchon achter. Alleen ga ik hem iets meer tailleren maar dat is makkelijk als je hem zelf tekent. Is meteen ook een goede examentraining!

Burda 6987

Al met al, werk aan de winkel! Ik ga met dit weekend heerlijk vermaken! Hebben jullie ook zo'n heerlijk weekend in het verschiet?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten