vrijdag 5 april 2013

Examen Costumiere.....

Eind juni is het weer zover: weer op examen. Dit keer praktisch werk costumière: het tekenen en naaien van een japon of blouse/rok op 1/2 schaal. Eigenlijk zoiets als een poppenjurkje tekenen en naaien, alleen dan binnen een tijdsbestek van 5 uur. En het poppetje heeft een vrouwenfiguur met coupe.....

Ik heb natuurlijk al geoefend maar blijf 5 uur krap vinden voor het tekenen van het patroon en het naaien van het kledingstuk. Meestal is het werkstuk na 5 uur nog niet helemaal af, zit er bijvoorbeeld maar 1 mouw in of heb ik niet de hele rok gezoomd maar slechts een stukje. Dat schijnt te mogen, als je maar laat zien dat je de techniek beheerst. Maar eigenlijk wil ik toch een heel jurkje afleveren binnen 5 uur!

Hieronder wat foto's van eerder gemaakte jurkjes:

Mijn favoriet, wijde hals met bies, driekwart mouwen met bies, klokkende jurk (beetje gekreukt...)



En ter contrast meteen mijn minst favoriete model, wat een tutjurk! Lange mouwen, coupenaden met pas (dat kan toch ook anders, maar ja de technische tekening zag er zo uit...) en ingestikte plooien in de rok.



Leuk zomerjurkje met naad net onder de borsten, korte pofmouwen en tulpvormige rok



En de allereerste jurk die ik maakte. Toen dacht ik nog dat ik de mouwen wel tegelijkertijd mocht sluiten met de zijnaden. Nee dus, eerst zijnaden sluiten en dan mouw inzetten. En geloof me, dat is geen pretje op 1/2 schaal....



Ik wil voor mijn examen in juni nog 2 jurkjes op schaal maken en de rest van de kleding gewoon op mijn eigen maten. Dat is namelijk veel leuker dan van die inieminie kleertjes prutsen. Deze staat in ieder geval op de planning, wat een super jurk!







1 opmerking:

  1. Wat leuk om te zien, die met de tulprok ben ik nu volgens mij aan het tekenen :-) En het naaien op halve schaal is inderdaad een gepruts zeg...

    BeantwoordenVerwijderen